masih tiada mood untuk menulis di blog....
^^ummi muadz^^: .::.di mana Tuhan.::.
Assalamualaikum ashabul blog sekalian... ahlan wa sahlan wa marhaban bikum...

Friday, September 4, 2009

.::.di mana Tuhan.::.


tika jiwa kekosongan, tika hati kesepian, lalu mata memandang pada ciptaan Khaliq yang Maha Indah....terkenang pada 1 kisah semasa ana di sekolah... waktu tu, ana punya seorang sahabat yang sering bercerita tentang sayangnya pada Tuhan yang Maha Agung...bila hadir ujian yang ana rasa terlalu berat untuk dipikul, lalu ana datang padanya meluahkan segala keresahan di hati...dialah yang selalu mengingatkan "jangan sering menyalahkan takdir Tuhan...bersyukurlah pada setiap ketentuan yang ditetapkan ke atas diri kita...Tuhan masih mahu memandang amalanmu...sebab itulah didatangkan ujian untuk menguji kesabaran dan keimananmu...bersabarlah...Tuhan itu ADA!!!"...


di sini ana ingin berkongsi 1 cerita yang ana pernah dengar dari sahabat...kisahnya begini....


ada seorang pemuda yang sudah lama menuntut ilmu di luar negeri, kembali ke tanah airnya. sesampainya di rumah ia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang guru agama, kiyai atau sesiapa sahaja yang boleh menjawab 3 pertanyaannya. akhirnya orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut, seorang kiyai.


pemuda : anda siapa? dan apakah anda dapat menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?


kiyai : saya hamba Allah dan insyaAllah dengan izinnya saya akan menjawab pertanyaan anda.


pemuda : anda yakin? sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu untuk menjawab pertanyaan saya.


kiyai : saya akan mencuba semampunya.


pemuda : saya ada 3 pertanyaan.

1) kalaumemang Tuhanitu ada, tunjukkan kewujudan Tuhan kepada saya.

2) apakah yang dinamakan takdir?
3) kalau syaitan diciptakan daripada api kenapa dimasukkan ke dalam neraka yang dibuat daripada api? tentu tidak menyakitkan buat syaitan. sebab mereka

memiliki unsur yang sama. apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?


tiba-tiba kiyai tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan kuat.


pemuda (sambil menahan sakit) : kenapa anda marah kepada saya?


kiyai : saya tidak marah... tamparan itu adalah jawapan saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.


pemuda : saya sungguh tidak mengerti.


kiyai : bagaimana rasanya tamparan saya?


pemuda : tentu saja saya merasakan sakit.


kiyai : jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?


pemuda : ya!


kiyai : tunjukkan pada saya wujud sakit itu!


pemuda : saya tidak boleh tunjukkan.


kiyai : itulah jawapan yang pertama...kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat kewujudanNya.

adakah malam tadi kamu bermimpi akan menerima tamparan dari saya hari ini?


pemuda : tidak!


kiyai : itula yang dinamakan takdir.


pemuda : terbuat daripada apa tangan yang saya gunakan untuk menampar pipi anda?


pemuda : kulit.


kiyai : terbuat daripada apa pipi anda?


pemuda : kulit.


kiyai : bagaimana rasanya tamparan saya?


pemuda : sakit.


kiyai : walaupun syaitan dijadikan daripada api, dan neraka juga daripada api, jika Tuhan mengkehendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan.


semoga kita semua mendapat manfaat dan iktibar daripada kisah ini..

wallahu a'lam..


No comments: