masih tiada mood untuk menulis di blog....
^^ummi muadz^^: .::.Antara sabar dan mengeluh.::.
Assalamualaikum ashabul blog sekalian... ahlan wa sahlan wa marhaban bikum...

Friday, October 9, 2009

.::.Antara sabar dan mengeluh.::.

Pada zaman dahulu, ada lelaki bernama Abu al-Hassan yg pergi menunaikan haji di Baitul Haram. Ketika dia sedang tawaf, tiba2 ia melihat seorang wanita yg berseri dan bersinar wajahnya.

"Demi Allah, belum pernah aku melihat wajah secantik dan secerah wanita itu, tidak lain kerana itu pasti kerana tidak pernah risau dan bersedih hati".

Tiba2 wanita itu mendengar ucapan Abu al-Hassan lalu ia bertanya, "Apakah yg kamu katakan wahai saudaraku? demi Allah aku tetap terbelenggu oleh perasaan dukacita dan luka hati kerana risau, dan tidak seorang pun yg mengetahui akan hal ku ini".

Abu al-Hassan bertanya,"apakah hal yg merisaukanmu?"

Wanita itu menjawab, "pada suatu hari ketika suamiku sedang menyembelih kambing korban, dan di sisi aku ketika itu sudah ada 2org anak yg sudah boleh bermain dan yg 1 masih lagi menyusu, dan ketika aku bangun utk membuat makanan, tiba2 anakku yg lebih besar berkata kepada adiknya, "wahai adikku, sukakah jika aku tunjukkan kepadamu bagaimana ayah menyembelih kambing?"

Adiknya menjawab,"baiklah kalau begitu abangku".

Lalu disuruh adiknya baring dan disembelihkannya leher adiknya itu, kemudian dia merasa ketakutan setelah melihat darah memancut keluar dan dia lari ke bukit yg mana di sana ia dimakan oleh serigala. Lalu ayahnya pergi mencari anaknya itu sehingga ia mati kehausan dan ketika aku letakkan bayiku utk keluar mencari suamiku, tiba2 bayiku merangkak menuju ke periuk yg berisi air panas, ditariknya periuk tersebut dan tumpahlah air panas dan terkena pada badannya sehingga habis melecur kulit badannya. berita ini sampai ke pengetahuan anakku yg telah berkahwin dan tinggal di daerah yg lain, maka ia jatuh pengsan hingga sampai pada ajalnya. dan kini aku tinggal sebatang kara di antara mereka semua. "

Lalu Abu al-Hassan bertanya lagi, "bagaimanakah kesabaranmu menghadapi semua musibah yg sangat hebat ini?"

Wanita itu menjawab, "tiada seorang pun yg dapat membezakan antara sabar dengan mengeluh kecuali ia menemui di antara ke2 nya ada jalan yg berbeza. Adapun sabar drngan memperbaiki yg lahir, maka hal itu baik dan terpuji baginya. Dan mengeluh pula, maka orang itu tidak akan mendapat ganti apa yg telah pergi dari sisinya. Dan itu adalah sia2."

Begitulah 1 kisah yg dapat kita jadikan pengajaran di mana kesabaran itu sgt digalakkan oleh agama dan harus dimiliki oleh setiap orang yg beriman kpd Allah dalam menghadapi setiap musibah yg melanda hatinya.

Sabda Rasulullah dalam firman Allah melalui sebuah hadis Qudsi menyatakan bahawa, 'tidak ada balasan bg hamba-KU yg mukmin, jika aku ambil kekasihnya dari ahli dunia kemudian ia sabar, melainkan syurga baginya'.

Begitu juga dengan mengeluh. Perbuatan ini sgt dikutuk oleh agama dan hukumnya haram. Kerana itu Rasulullah bersabda: "3 daripada tanda kekafiran terhadap Allah ialah mengoyakkan baju, mengeluh dan menghina keturunan seseorang".

Dalam sabda Baginda yg bermaksud,"Mengeluh itu termasuk dalam kebiasaan Jahiliyyah, dan org yg mengeluh jika ia mati sebelum bertaubat, maka Allah akan memotongnya bagi pakaian dari wap api neraka". (Riwayat oleh Imam Ibn Majah).

~SEMOGA KITA MENJADI HAMBA YG SABAR DALAM MENGHADAPI SEGALA MUSIBAH~

No comments: